Hegyvidéki Önkormányzat

Budapest XII. kerület, Böszörményi út 23-25.
Levelezési cím: 1535 Budapest, Pf: 925
E-mail cím: onkormanyzat@hegyvidek.hu
Telefon: 06 1 224 5900, Fax: 06 1 224 5905
Zöld szám: 06 80 200 907

Túraútvonal - 21 km

Hossz: 21 km

Menetidő (átlag 4 km/h): 5 óra

Nehézség: hosszú, helyenként meredeken emelkedő, helyenként figyelmet igényel a tájékozódás

A Rétesháztól (Normafától) indulunk a legalsó útvonalon, amelyet kék karikával jeleznek. Az út a Tündér-szikláig vezet. A sziklánál egy betonúthoz érkezünk, ahol a zöld háromszög jelzést követve jobbra haladunk. Balról padok és sütögető áll rendelkezésre, továbbhaladva pedig a Libegő alatt találjuk magunkat.

A zöld háromszög jelzést követve balra megyünk, felfelé a földúton. Az út meglehetősen keskeny, becsatlakozik egy szélesebb útba. Itt balra kell tartanunk, követve a zöld háromszög jelzést.

A szerpentines úton haladva két alkalommal keresztezzük a betonutat, mígnem elérkezünk a János-hegyi kilátó lábához, a Libegő közelében. A piros jelzésű lépcsőn felérünk az Erzsébet-kilátóhoz, ahol érdemes megpihenni, gyönyörködni a panorámában.

A kilátó mögött egyenesen folytatódik a piros jelzésű turistaút. Keresztezzük az aszfaltutat, és haladunk tovább a piros jelzésű úton, mígnem a következő aszfaltutas kereszteződésnél balra kanyarodunk a betonra. Amikor az út jobbra ível, bal kézről becsatlakozik a sárga plusz jelzésű turistaút, ezen folytatjuk tovább utunkat a Virág-völgy felé.

A következő elágazásnál balra indulunk a sárga csík jelzésen, amely hamarosan átvezet a Gyermekvasúton, és egy betonkerítés mellett halad tovább. Kellemes útvonal, fahíddal és egy hatalmas, természetes aulaszerű, fás területtel, ahol érdemes megpihenni. A sárga jelzést követve az út találkozik a piros jelzésű turistaúttal, ahol jobbra indulunk a piros és sárga közös jelzésen. Erre az útra padokat, szemeteseket telepítettek.

Elérkezünk egy körforgalomszerű kereszteződéshez, itt középen bokrok, fák állnak. Balra indulunk, és ettől kezdve a piros jelzést követjük. A következő elágazásnál jobbra tartunk, Makkosmária felé. Továbbra is a piros útvonalon haladunk, egészen a makkosmáriai templomig. Addig már csak egy T-elágazást találunk, ahol balra megyünk tovább a piroson. Jobbra párhuzamosan egy autós földút halad majd, egyre több ház lesz, s hamarosan elérkezünk a templomhoz, egy sorompót keresztezve. Itt megpihenhetünk a Makkosi-réten, ahol térkép, leírás, sütögető, játszótér és padok is vannak.

A parkot balról véve a piros csík jelzésen kell haladnunk. Itt több elágazás is lesz, mi a Végvári-szikla felé vesszük az irányt. Addig nagyon jó minőségű, döngölt út vezet, amely a szikla mellett balra halad tovább, szemben egy földes, széles út, mi viszont az attól jobbra lévő, vékony, földes gyalogúton vágunk át. Rövid séta után egy folyómedernek tűnő (piros M) útba csatlakozunk, amelyen balra haladunk végig egy újabb elágazásig. Itt jobbra látunk egy villanypóznát, szemben folytatódik a meder, mi viszont attól balra, a mederrel párhuzamosan haladó úton megyünk tovább.

Egy kisebb bucka után már látszik a sárga jelzés, azt kövessük végig, jó néhány másik utat keresztezve. Vadregényes, kevésbé járt út végén, ha egy völgyszerű képződményben találjuk magunkat, akkor balra fent keressük a kitaposott és kijelölt sárga utat, amely keskeny, egyszemélyes szélességben halad egészen a Sorrento-sziklákig. Itt gyönyörű panoráma nyílik a budaörsi reptérre és környékére.

A sárga jelzést követve egy döngölt, széles útra érkezünk. Ne is térjünk le erről, hanem balra kanyarodva sétáljunk rajta egészen addig, amíg egy enyhe emelkedő után el nem érkezünk az úttól balra lévő repülési emlékműig. Ez nem más, mint egy égbe meredő repülőgépszárny. Ha kigyönyörködtük magunkat a tájban, a piros kereszt jelzésen menjünk tovább. Ez az az út, amelyikre a repülési emlékműhöz letértünk.

Elindulunk vissza, a Normafa felé. A sorompós kereszteződésnél a villanypóznákat bal kézről véve haladunk tovább, követjük a piros kereszt jelzést, majd elérünk egy újabb elágazáshoz, ahol tábla jelzi piros csíkkal Makkosmária irányát. Arra menjünk tovább!

Ha az útjelző táblán Csillebérc felirat díszeleg, arra vegyük az irányt. Csillebércnél egy kerítéses útra érkezünk, azon kanyarodjunk balra, mígnem kijutunk a betonútig, ahol BKV-buszra is ülhet, aki már elfáradt.

A betonútnál balra haladunk, a kőkerítésen a sárga kereszt jelzést követve. A kőkerítés után ne menjünk el rögtön jobbra, valamivel hátrébb megtaláljuk a sárga kereszt jelzés folytatását, azon menjünk be! Egy kereszteződéshez érkezünk, ahol a piros és sárga jelzést kövessük, jobbra fordulva.

A következő V-elágazásnál jobbra tartsunk! Innen kezdve a sárga jelzésen haladhatunk végig akár a Normafáig is, azonban néhány helyen érdemes letérni róla. Ezek a letérések mind egymással párhuzamos utakat jelentenek, amelyek helyenként szétválnak, majd ismét egymásba torkollanak.

Érdemes lemenni a kőfejtőhöz, és a Csacsi-réten is jó érzés átsétálni, a zöld keresztet, majd az M jelzést követve. A zöld kereszt jelzésen haladva átkelünk a kisvasúti kereszteződésen, végül megérkezünk túránk végéhez, a Normafához.

Klimabarat_estek_20180213_foto

logotype_250x250

Programfüzet

Egeszseges_Hegyvidek227

Az Egészséges Hegyvidék program 2018-ban is folytatódik.